Korsstygnstips

Sitter och har precis fått upp farten på mitt nuvarande broderi. Då slår det mig hur trist jag tyckte det var med korsstygn för bara några år sen. Alla har det klassiska minnet när man var tvungen att brodera div. kattungar i syslöjden. Det var inte roligt. Det tyckte inte jag heller. Men sen... råkade jag fastna för bara ett par år sen. Mycket tack vare min mor och de många brittiska broderitidningarna som finns i tidningshyllan. (Om någon har missat det så är Cross Stitcher min absoluta favorit.)

Just det där syslöjdsminnet är, har jag hört, för många ett stort hinder för att ens försöka sig på en endaste grej till som har med aidaväv att göra. Men då kommer jag kanske med tips som gör det grymt mycket roligare och enklare att sätta igång.


Vad många än säger så är det enda rätta att köpa dyr märkestråd. Visst, när man fått upp lite vana går tråd av lägre kvalitet bättre, men börja med Anchor eller DMC om du är nybörjare. Livet blir så mycket enklare!
Glöm att köpa tråd till ett projekt i syaffären, det är jättedyrt! Det kostar ca 12-15kr/docka. Köp på nätet istället! Min favoritsida är Not Only But All Sew. Där finns DMC-dockor till det överkomliga priset 0.45£, dvs. ca 5kr/st. Sen tillkommer frakten på ca 40kr. Har de inte färgen man har på lager, kommer den på posten någon vecka eller två senare. Köper du garn på nätet, beställ i god tid.

Sen har vi det här med nålarna. På aidaväv eller räknelinne går det bra med trubbig broderinål. Men ska man sy eftersygn eller på linne är det bättre med en spetsig synål med lite större öga.

Så fort nålen blivit grå och matt/rostig är det dags att byta. Det förhindrar knutar och trassel med tyget.

Garnet är ofta broderigarn bestående av sex trådar, och man broderar med olika många beroende på hur grovt tyget är osv. Vanligast två eller tre. Att klippa av en lång eller kort bit är ju en smaksak. Är det ett pilligt broderi med mycket detaljer tar jag en kortare, för då slippar man knutar och trassel.


Att ta ut trådar ur garnet kan vara krångligt.
Det bästa jag kan rekommendera är att dra ut en tråd åt gången, låt den snurra ut sig och ta sen ut nästa. Sen hålla i de trådar man ska brodera med och bara dra dem mellan tummen och pekfingret så de lägger sig bredvid varandra.

Broderar man med metallic-tråd eller lite jobbigare garn kam man köpa trådbalsam att dra tråden igenom så den glider bättre genom tyget.


För att fästa början om man bara använder två trådar och vill slippa sy fast på baksidan av tyget kan man viga tråden dubbel, trä på den på nålen och trä den genom ögglan som blir på baksidan. Se bilden nedan.


Fäst på baksidan när du broderar med dubbel tråd.


Annars är det bara att lämna en liten stump på baksidan att fästa senare.


En del broderar korsstygn (och det var så jag lärde mig i syslöjden) genom att sticka igenom tyget och ut igen på samma stygn. På det sättet behöver man aldrig ta emot nålen på baksidan av tyget. Det blir ofta mer trassel och inte lika snygga, släta stygn som att sticka ner nålen, ta emot den på baksidan, sticka upp den igen och ta emot den på framsidan, som jag gillar att göra. Men det betyder förstås inte att det är fel. Jag tycker bara det blir snyggare på mitt sätt. Tar lite längre tid, men blir snyggare.


Upp...

 

...och ner, tycker jag resulterar i snyggast stygn.

 

Om tråden trasslar: släpp nålen och låt den snurra ut sig lite då och då så går det lättare att brodera.
Fäst tråden på baksidan genom att dra den genom några stygn.

 

Den gyllene regeln: Broderiet ska vara lika snyggt bak som fram.

 

Det bästa tipset för att tycka det är roligt att brodera är att hitta rätt motiv. Sök på din favoritfilm eller musik eller serie eller vad som helst som du gillar + embroidery eller needlepoint på Google och det lär svämma över av inspiration!

 


Hoppas det hjälpte lite mot korsstygns-skräcken och underlättade lite med mina tips. Det är ju faktiskt sjukt beroendeframkallande att brodera!

Let's go!

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0