Färga aidaväv med te

Om man vill ha lite åldrad look på sin broderiväv, men inte har något naturfärgat hemma, kan man ta till de gamla te-tricket.

Du behöver:
3-5 tepåsar (Te.x. Earl Grey)
Aidaväv eller broderilinne


Verktyg:
Skål
Vattenkokare
Handduk
Strykjärn


1. Välj en skål som är lagom stor för tygen du vill färga. Skålen ska vara stor nog så tyget kan vara täckt av vatten utan att behöva vikas.

 

 

2. Låt teskålen (läs färgbadet) Stå och dra en stund. (Man kan ju vänta tills det kallnat, men det var jag för otålig för. Min fick vara ifred 20-30 min.) Ta sedan ur påsarna.

 

 

3. Skölj först tygbiten under vatten, så den kan ta åt sig färgen bättre. Lägg den sen i baden i 5-15min eller tills den fått den färg du vill ha. Ta upp och kolla emellanåt.
Jag tyckte 10-15 min var bäst för blek aidaväv. 5min gav en hint av ljusbiege. 20 min: "latte'"-brun.

 

 

4. Pressa bort överflödigt vatten i en handduk. Det är viktigt att inte vika tyget, eftersom det då kan missfärgas. (Om man inte vill ha en lite mer batikaktig effekt. I sådana fall kan man vika tyget innan man stoppar ner det i badet.)

 

 

5. Stryk tyget torrt. En del säger att man inte ska stryka när väven fortfarande är blöt, eftersom tyget då kan missfärgas, men det var inga problem för mig. Den enda risken är att man kan färga sitt strykbrädesöverdrag samtidigt. Antingen kan man ha en handduk emellan, eller presstorka tyget mellan handdukar och stryka när det är torrt. Jag bara strök, mitt stackars överdrag har ändå en fot i graven.

 

Tyget är nu färdigt att broderas på. Så snart väven har torkat helt så färgar det inte av sig.

 

 

Så här blev mina färgningar:

Före

 

 

Efter

 

Jag färgade mest restbitar i olika kvalitet och färg för att kolla hur det blev. Den blå biten blev i det närmsta grå. Övriga olika brun/gula toner. Kanske för att jag bara hade apelsinte hemma? Olika teer ger olika färger, så det är bara att experimentera. Men, som sagt: Använd tepåsar!

 

Lycka till!

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0