Nedräkning

Efter våren och försommarens tveksamt sinande pysslshopping kände jag att det var dags att göra något. Jag surfade runt lite och hittade en sida där man kunde anpassa ett eget utseende på en nedräkningsbanner. Tyvärr föll inte valmöjligheterna, på layouten, mig i smaken. Ja, det var lika bra att ta saken i egna händer. Göra en egen. Pyssla en egen.


Jag valde ut papper och bestämde längd och höjd i ett passande format.
Sen skar  jag två långa snitt längs papperbiten, de som skulle utgöra själva mätaren på nedräkningen.




Sen klippte jag ut en fyrkant i matchande papper, som skulle bli släde, eller själva nedräknaren, och mätte ut hur stort hålet behövde vara för att den skulle glida fritt på mätaren. Jag gjorde ett snitt i mitten för att kunna trä på släden på mätaren.



Jag använde falsben till att böja papperet lite för att lättare kunna skjuta släden fram och tillbaka. På det sättet står den ut lite från det andra pappret, för bättre tag.

 

 

 

Tillbaks till mätaren: Längs den utskurna remsan mätte jag upp 100 (först tänkte jag 50, men jag var ärlig mot mig själv och insåg att hundra är mer rättvist) steg med hjälp av linjal. Sedan fyllde jag i med glitterpenna. 1, 50 och 100 smyckade jag lite extra. De fick bli turkosa stämplade knappar. I mitten av knapparna stämplade jag siffrorna.

 

 

 

Släden: Jag rundade hörnen med en kantstans, gick över med lite chalk på sidorna och stämplade pysselattiraljer, varpå en synål fick agera markör till mätaren.
Mätaren: Jag stämplade dekor på mätaren samt la till texten: "100 alster innan shopping" nere i hörnet med stämpel, klisterbokstäver och glitterpenna.

 

 

Dags för montering. Jag trädde in släden på skenan och fäste med en bit tejp på baksidan av släden. Sedan limmade jag en bit papp på baksidan av mätaren för stadga och för att släden ska kunna flyttas ostört. Jag rundade hörnen med en kantstans.

 

 

 

Jag chalkade kanterna på mätaren, markerade var tionde steck med siffror för bättre tydlighet och stämplade virvlar i överkant som extra dekor. Släden fick sig några halvpärlor och sen var det klart!

 

 

 

F.Y.I: Idag står mätaren på 30.
(Dock räknar jag inte min semestershopping i nedräkningen. Ehum.)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0