Hana Tsumami Kanzashi

När man har gjort de kanzashiblommor som finns i boken Kanzashi In Bloom kan man stanna där och göra fler likadana. Eller så kan man söka på nätet.

Något som skiljer de enkla blommorna som man gör från boken med det riktiga hantverket är, förutom sidentyg, risstärkelse och lim, även att man limmar helt och hållet upp bladen på plattor eller i olika "våningar" för att få en djupare effekt. Ingen nål och tråd i sikte alls. Det mest använda verktyget verkar vara pincett.

Efter lite surfande för inspiration tänkte jag göra en hemmaversion av den "riktiga" tekniken.





Eftersom jag inte har några kanzashiplattor fick det duga med träplattor från Panduro.



Istället för att klippa ändarna, lät jag dem sitta kvar och använde dem som limyta. Sen limmade jag motstående blad hela tiden till det inte fick plats fler.

 

 

Det som är den stora skillnaden mellan de enkla och de mer traditionella kanzashiblommorna är att det bildas hål i kronbladen som man kan se igenom. Annars viker man ju hålet inåt innan man syr för att kunna klippa av kanterna.

 

 

Lycka till!

 

 

 


Kommentarer
Postat av: kiki

FIIIIIN!

2009-11-02 @ 20:09:08
URL: http://varulven.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0