Julklappar

Den här veckan har koncentrerat mig på att tillverka julklappar. Av nämnd andledning kan jag alltså inte blogga dem förrän efter jul. Jag tänkte därför bjuda på en liten inslagningsskola: Hur man får snygga paket!






1. Börja med att mäta upp papper. Omkretsen spalr inte så stor roll, den kan man lida flera varv, men det är viktigt (om man inte har platta paket) är att ändarna är så långa att de täcker lite drygt halva höjden på paketet.





2. Innan du lindar om paketet, vik långsidorna så de får raka och snygga kanter.





3. Jag sätter alltid en bit tejp så pappret håller sig fast på kartongen. Då kan man stäcka och räta ut när man slår in, utan att papret åker iväg.





4. Som sagt: vikt långsida för bästa resultat.





5. Om man är riktigt snitsig kan man försöka mönsterpassa innan man tejpar. Men då gäller det att ha en bit papper i slutet att arbeta med.





6. Om det blev för mycket papper på kortändan är det bara att trimma lite med sax. Lite drygt halva tjockleken på paketet ska slutresultatet vara.





7. Börja att vika in "mittenpartiet" på kortsidorna och tryck till jämna kanter.





8. Vik och sträck så raka fina "snibbar" bildas uppe och nere.





9. Tejpa!






10.
Inslagningen klar, vidare till dekorationerna.





11.
Börja med snöret som ska vara runt om. Gör knuten precis ovanför det tvärgående snöret. Färgvalet blir intressantare om man väljer en färg som sticker ut från pappersfärgen.





12.
Sen valde jag ett matchande snöre som jag bara använder i rosetten. Knyt in båda de gröna snörena, som går på längden och tvärs över paketet, i knuten.





13.
Sen krusar jag både gröna och svarta snöret med sax. Ju längre ändar på snöret, ju fylligare och lyxigare tycker jag rosetterna blir. Ju bredare paketsnöre ju mer längd kan man ha.





14. För extra pynt har jag satt fast ett pärlband i plast (finns på IKEA och Rusta) på längden och bara knytit ihop under rosetten.




15.
Förra årets tema var svart med julkulor. Så jag tog ur ståltråden ur kulan, trädde runt rosetten och satte tillbaka den i kulan. IKEA har massor med minikulor i olika färger till paket och annat.





16. Paketet är klart att ges bort!


Lycka till!



 

 




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0