Byråprojektet

Förra sommaren bestämde jag mig att jag ville prova att renovera en möbel. Jag tänkte väl först lite småskaligt, som en lampfot eller fotpall eller så. Det blev en byrå/sekretär i massiv gran. När jag köpte den för en 500-lapp (dyrt, men jag ville ha den) var den hopplöst överkladdad med flera lager tjock vit färg. Man såg inte alla sniderier och de små krumilurbeslagen runt nyckelhålen gick inte att rädda.

FÖRE:


EFTER:




Jag och sambon skrapade och slipade bort det mesta av färgen. Bara det tog väl ca 20 mantimmar.




Sen var det bara att grundmåla möblen med alla 10 lådor.




På med 100 lager färg! Det känndes i alla fall som det var det. Så himla tråkigt blev det att den stackars byrån skapade ångestkänslor bara av att jag såg den. Det tog 8 månader innan jag förmått mig att måla klart den.





Sen stod, och stod, och stod den igen innan jag ides öppna tapetklisterburken.




Men idag tyckte jag att nu fick det vara nog! Inte nog med att det gått 10 månader sen jag startade prokejtet, vi flyttar snart och då har jag ingen lust att riva upp alla grejer på nya stället och ha måste-göra-färdigt-ångest igen. Nej. Fram med skiten, bara!



Tapeten är från Osborne & Little och heter Quinta. Beställde hem en massa prover från tapetorama.se (supersmart, 10kr/st för vykortstorlek och 50kr/st för en halv kvadratmeter) och provade på byrån vilken som passade bäst med det svarta. Hela grundtanken var att det skulle likna ett kinesisk lackskåp. Sedan tog jag med provbiten jag valt till färgaffären för att få rätt röd färg till insidan.



Ta-da! Ingen mer ångest!
Handtagen är egentligen till köksluckor, men tyckte de passade det asiatiska temat. Knopparna till smålådorna är i poslin och de hittade jag på Bauhaus. Jag kommer knappt ihåg vad allt kostade men i slutändan kostade nog hela alltet runt 2000kr. Men jag vill ju aldrig ha billiga penslar, handtag eller tapeter, hehe...
Det ska till ett lås på skivan för den har jag fått i huvudet två gånger. Jag valde att spackla igen låsen eftersom de var gamla och trasiga, så det måste till något där.
Funderar också på att sätta en svart, fin toffs antingen på luckan eller på handtagen till lådorna. Vi får se.








Kommentarer
Postat av: terése

Åh, vad fint det blev till slut! Då får ni göra en kinesisk hörna i nya pysselrummet eller vardagsrummet eller vart den ska stå. :)

2009-06-22 @ 00:23:10
URL: http://pysselkartellen.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0