Baka kaka

Knäckiga chokladkakor enligt Bra Böckers lilla chokladbok.


 



22st
3 dl vetemjöl
0,5 tsk salt
1 tsk vaniljsocker (Oj, oj, jag råkade visst ha i 1 msk kakao också. Så tokigt.)
0,5 tsk bakpulver
100 g smör
2 dl råsocker (strö) (Nej, det var slut så det fick bli vanligt vitt för hela slanten.)
0,5 dl strösocker
1 ägg
175 g mjölkchokladknappar (Här blev det visst 150g mörk choklad med 70% kakao)
75 g finhackade nötter (Nej, inga nötter la jag i heller. C är inte så tolerant mot sådana.)

  1. Värm ugnen till 200 grader. Smöra lätt två bakplåtspapper och lägg på två plåtar.
  2. Sikta ner vetemjöl, salt, vaniljsocker och bakpulver i en egen skål och rör om.
  3. Vispa smöret mjukt med elvisp i en annan större skål.
  4. Tillsätt allt socker i smöret och vispa vitt och fluffigt. (Hur vispar man smör fluffigt? Det är ju smör!)
  5. Tillsätt mjölblandningen (här siktade jag ner igen för säkerhets skull) och rör till en jämn smet. (Alltså de här kockarna har nog aldrig bakat förut. Hur får man kaksmet till "jämn"?) Vänd ner chokladknappar eller grovhackad mjölkchoklad samt nötter med gaffel. Blanda allt.
  6. Fördela smeten matskedsvis på plåtarna med ungefär 5 cm mellanrum. Grädda kakorna 8-10 min eller tills de är gyllenbruna. (Nej, men tills kanterna precis börjat bli det. Annars blir de inte kladdiga i mitten.)
  7. Lossa kakorna med (vass eller extremt tunn) stekspade och låt dem svalna på ett galler.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0