Svärmors neccessär

Förra månaden fyllde blivande svärmor år. Hon önskade sig en ny necessär, eftersom hon reser ganska mycket.



Jag började med att sy ihop två olika tyger, med
ett band emellan, till framsidan av necessären.






Ihopsydd necessär. Såhär blev framsidan tillslut.





Jag fordrade med vaxduk. På så sätt behöver man inte tvätta hela necess-
ären om något läcker. Bara att skölja ur den. Jag gjorde två fickor också.





Jag sydde också in blixtlåset i snedbandet.





I dragkedjan knöt jag fast en pärla med nylonband, för bättre grepp.





Sidorna blev i samma tyg som den lilla insydda biten på framsidan.
Baksidan är det samma randiga tyget som går runt från framsidan.



Mönstret till necessären (förutom mina egna modifieringar) kommer från Eva Kruks bok Sy och Sticka på egen hand.
Förutom necessären så ville jag göra något mer som kan vara bra att ha på resan. Jag passade då på att göra en sovmask till flygresan i samma tyg. Mönstret till masken kommer från Tone Finnagers bok Tildas hus, förutom följande modifieringar:



Jag ville använda mitt vliesofix till en applikation, så jag klippte ut ett sömnigt "Z".

 

 

 

Eftersom jag inte hade något fint resårband, klädde jag in det som fanns.
Jag sydde en tub av en bit tyg som var ungefär 10cm längre än resåren.

 

 

 

Färdig mask.

 

 

 

Förutom mask och necessär hittade jag en fint mönster till ett resesmyckeskrin i boken Sew and Stow av Betty Oppenheimer. Den boken är verkligen en favorit. Men tyvärr är alla mått i tum, så jag fick börja med att räkna om alla till centimeter.

 

 

 

Jag började med att sy fast två av framsidans moduler och sy in ett blixtlås.

 

 

 

Sen ska alla fickor till örhängen sys fast.

 

 

 


Till slut ska alla delar sys samman. Jag har sytt fast en
ficka med kardborrestängning och ett band för armband.

 

 


Ett bomullsband sys fast runt om, samt ett för stängning.

 

 

 

Klar att proppas med smycken.

 

 

 

Tillslut blev jag äntligen nöjd med det lilla rese-kitet som bestod av necessär, sovmask och resesmyckeskrin.




Svärmor blev glad och impad. :)








Jag var tvungen att göra ett eget resesmyckeskrin eftersom det första blev så fint!


Kommentarer
Postat av: Nattis

Jättefint!!!

2011-04-01 @ 18:06:46
Postat av: Bella

Hejsan,



Väldigt, väldigt fint!



Jag funderar själv på att sy sovmasker till familjen och undrar vad du har för tyg mot ögonen?



MVH

Bella

2011-04-21 @ 22:29:27
Postat av: anna

Åh vilken fin necessär till svärmor! Sy du upp på beställning;-)

2013-11-27 @ 12:35:02
URL: http://ebomberg.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0