Dörrtoffsar

Jag har småförälskat mig lite i country living-stilen med lite ryschpysch och sånt. Något som jag länge velat göra är dörr- eller skåptoffsar. Små tyg- eller pappersbitar med lite bling eller spets som pryder handtagen i hemmet. Det mysiga med dem är att de blir så personliga i stil! Det blir små blickfång.
Jag tänkte nu visa två olika dörrtoffsar jag gjorde i helgen.


Du behöver:
Ståltråd
Mönstrad papp
Spets eller band
Toffsar
Pärlor och berlocker
Smyckesringar
Bommullssnöre eller tråd
Genomskinlig sytråd

Verktyg:
Sax
Universallim
Griptång
Avbitartång
Penna att dekorera med
Strykjärn





 

1. Jag började med att rita upp de designer jag ville göra. En med ståltråd och en med papper.





2. Böj och forma ståltråden som du vill och knipsa av.




3. Fäst bomullssnöret övert på mitten och dra ner knuten och bind rosett med band. Rosetten döljer nu den fula knuten. Är bandet i bomull eller naturmaterial kan man med fördel stryka det först. Jag använde bomullsspets och den blev mycker finare och medgörligare efter strykning. Sedan fäste jag en berlock i en ring i mitten av hjärtat.




4. I toffsen drog jag igenom genomskinlig sytråd. Med sytrådens hjälp trädde jag på pärlorna. Sedan knöt jag fast längst ner på hjärtat. Tråden syns ju inte, så det ser ut som toffsen hänger direkt från ståltråden.




5. Frisera ev. toffsen, annars klart!


 



Till papperstoffsen använde jag mönstrad papp. Innan jag visste hur stor den var och hur den skulle se ut provade jag att lägga ut på pappret först.


1. Fundera ut storlek och atteraljer.




2. Klipp ut två pappersbitar i samma storlek på pappret. Jag använde 6x6cm. Jag limmade på spets på två av sidorna, mätte ut mitten på de andra och gjorde hål.




3. I hålen fäste jag sytråden för upphängningen och även toffsen (som denna gång var i metall från ett trasigt halsband) och pärlor med genomskinlig sytråd.




4. Sedan täckte jag över hålen med resten av spetsen.




5. Fäst baksidan med lim.




6. Jag använde en Glaze-penna för lackad effekt på texten.




7. Klar!




Lycka till!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0