Inspirerande böcker

Jag är en äkta bokmal. Men jag måste säga att ämnet pyssel i bokens värld inte riktigt tagit sig utanför "trebarnsmamma med taskig smak"-facket. I alla fall inte här hemma i Sverige. Men när jag väl snubblar över den där riktigt inspirerande boken så köper jag gärna fler att ge bort i present till likasinnade. Här kommer några guldkorn.


Sy och sticka på egen hand av Eva Kruk



En av de tidigaste pärlorna i hyllan. Välanvänd. Otroligt enkla beskrivningar på riktigt användbara saker. Allt från accessoarer till soffkuddar. Neccessären har jag sytt till både mig och sambon. Komplett med mönster och pedagogiska skisser. Innehåller även en liten stickskola för såna hopplösa fingerfiddlare som jag.



Pyssel de Luxe av Josefin Ekman





Ja, vad kan man säga. Den fulländade pysselboken enligt mig. Allt från praliner till filttofflor i en charmig retroaktig, men ändå ungdomlig, stil. Sovmasken blev en perfekt present till nyblivna pappan, kusin Magnus.
Att göra nästa gång: baka Macarons på sida 43.



Röj och rensa av Nina Strandberg





Jag älskar att rensa och organisera! Den här boken bara blev ett måste. Nina skriver personligt och ödmjukt om rensningens alla regler. Till exempel att man behöver inte ha rent i varje hörn, men kanske vore det lättare att hitta linserna på morgonen om man inte får hela badrumsskåpsinnehållet över sig när man öppnar skåpluckan?

För inbitna städfanatiker (så som jag själv) finns det en djupdykning i Rensa, röj och förändra 101 steg mot ett bättre liv av Mary Lambert. Kommer komplett med tidsplaner och checklistor. Som lördagsgodis!




Nästa på att-köpa-listan:



Nästa bokpaket från näthandeln kommer jag fylla med kakorgier och symani. I Lotta Jansdotters Enkelt att sy följer riktiga mönsterark med. Hela boken känns syslöjd, på ett bra sätt. Så tycker jag också att kakor blir godare om de är fina, som i Kakfest av Helen S Lundberg.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0