Chokladmuffins



Baka mumsigt kladdiga chokladmuffins!

Jag älskar choklad och jag älskar att baka. Genom årens lopp har jag plöjt mängder av chokladrecept. Men jag återkommer alltid till dessa chokladmuffins. De blir alltid en succé och är väldrens enklaste att göra. De är också enkla att variera eftersom man kan stoppa en dumlekola i botten, trycka ner chokladkross i smeten, ha nonstop på toppen eller göra dem till härliga cupcakes tillsammans med chokladglasyr och silverkulor.

Receptet kommer fån den traditionella bakboken Sju sorters kakor från ICA Förlaget. Här är det:

Ca 15 st.
Ugnstemp: 200 grader celcius, eller 175 grader i varmluftsugn.
100 g margarin eller smör
2 ägg
2,5 dl socker
1,5 tsk vaniljsocker
1 kryddmått salt
4 msk kakao
2 dl vetemjöl
0,5 tsk bakpulver

1. Ställ veckade formar i en långpanna eller på en plåt.
2. Smält matfettet och låt det svalna.
3. Vispa ägg och socker pösigt.
(Nu kan du lägga ifrån dig vispen, blanda med slev från denna punkt.)
4. Tillsätt de övriga ingredienserna (Jag bukar blanda restrerande torrvaror i separat skål och sedan sikta i dem i smeten, på det viset slipper jag röra ut klumpar.)
5. Blanda till sist i matfettet.
6. Fördela smeten i formarna. Fyll dem inte till mer än tre fjärdedelar.
7. Grädda i mitten av ugnen i 10 min.

Avnjutes med fördel tillsammans med ett glas mjölk. :)


Lycka till!






Kommentarer
Postat av: Nattis

Japp, de är helt fantastiskt goda, vet inte hur många gånger jag själv har bakat dem... Kram

2009-06-01 @ 09:37:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0