Praktisk nåldyna

Du behöver:
Tyg
Sytråd
Gummiband
Spets
Stoppning
Kartong

Verktyg:
Symaskin
Limpistol
Sax
Penna
Tefat
Knappnålar
Synål







1. Börja med att rita av tefatet på tygets avigsida. Klipp ut och sicksacka kanterna på symaskinen.




2. Sy med dubbel sytråd långa stygn längs kanten på rundeln. Rynka sedan ihop försiktigt.




3. Innan du drar ihop hela, lägg i stoppningen. Använd så mycket stoppning så bollen blir hård men fluffig. Dra ihop och fäst tråden.




4. Klipp ut en botten på nåldynan i kartong. Mät ut vilken storlek som blir lagom. Rita sen av den på en bit tyg och klipp ut med ca 2-3 cm till godo.




5. Sy på samma sätt som i punkt 2. Dra ihop med kartongen inuti.




6. Jag fäste rynkorna med ett stygn så tyget blev platt. Förmodligen onödigt, men det kändes bra.




7. Mär ut hur långt gummibandet ska vara runt din arm. Se till att bandet går hela vägen runt bottenplattan och överlappar på mitten. Nåla fast.




8. Använd limpistolen och limma fast gummibandet på kartongbiten, som tittar fram i mitten, omlott.




9. Denna punkt är helt valfri. Om man vill ha spets eller inte. Jag tyckte det var roligt, så jag nålade fast. Rynka lite när du nålar runt så viker sig spetsen inte neråt under plattan. Sy fast i tyget med nål och tråd.




10. Limma en klutt på mitten av bottenplattan och tryck sen dit kudden med öppningen neråt. Säkert också onödigt, men jag gillar när saker sitter fast.




11. Sy fast kudden precis vid kanten av bottenplattan. Försök sy igenom både spets och tyg ända ner till kartongen. Jag sydde vartannat stygn i bottenplattan och vartannat i kudden.




12. Fäst tråden och stick den sen genom hela kudden, tryck ner och klipp bort. Nu syns inte trådänden. Klart!

Lycka till!





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0