Förkläde

Jag gillar de små söta förklädena med 50-talsstuk. Lyckligtvis hade jag ett passande tyg som legat på lager några år. Jag hittade även ett prickigt tyg som matchade bland mina stuvbitar.

 

Det var verkligen mer jobb än jag trodde! De ser så enkla ut att sy på nätet. Men jag kan såklart inte nöja mig med att sy på band, utan måsta göra egna band av tyget. Så det matchar.

 

Jag började med framsidan av skärpet. Jag sydde och pressade överdelen så det nästan liknar en gördelform.

 

 

 

Sen rynkade jag "kjolen". Var fjärde centimeter vek jag in en centimeter. Annars kan man ju bara rynka lite som man vill, eller tråckla en söm och dra åt, men det är typiskt mig att göra det den lååånga vägen.
Jag sydde en raksöm över för att fixera.

 

 

 

 

Sen fållade jag in sidorna och fållade upp nederdelan på kjolen. Den nedre fållen gjorde jag ganska bred. Jag tycker det är fint. Övervägde först att sy band längst ner, men tyckte den var finare utan.

 

 

 

 

Efter ljoldelen var klar sydde jag knytband i samma tyg. Dedan pressade jag in kanterna på skärpet, nålade fast banden i ytter kanterna och nålade in kjolen  och sydde längs alla kanter.

 

 

 

 

Jag sydde en gång så det bara blev en söm på både fram och baksidan av förklädet.

 

 

 

 

Sen detta eviga pressande! Jag gjorde band av det prickiga tyget som jag klädde in två fickor med. Jag sydde bara fast banden på ovandelen av fickorna så det inte skulle bli fler sömmar när jag väl sydde fast fickorna.

 

 

 

 

Klart! Mycket nöjd med det söckersöta sultresultatet.

 

 

 

 

Söta fickor med rosetter.

 

 

 

 

En trevlig sak är att det enkelt kan kompletteras med mina nya favorittofflor från H&M!

 

 

 


 

 

 

 

 

 


Kommentarer
Postat av: kiki

Vad FINT! :D

2009-12-16 @ 22:44:50
URL: http://varulven.blogg.se/
Postat av: Nattis

Sött förkläde och söta tofflor, får nog ta en tur till H&M :)

2009-12-18 @ 09:14:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0